Авторът проследява перипетиите на този сюжет в няколко различни аспекта: технология, репертоар, реклама, дистрибуторска конкуренция, обществен отзвук. Поредицата от факти, които за първи път се представят в цялостен научен разказ, дава богат материал за разсъждения и принципно ново осмисляне на процесите в българските разпространение и кинопоказ. Прави впечатление как звукът допринася за разместването на пластовете сред доминиращите до този момент разпространители и кинозали. Сложен е край на лидерството на „Модерен театър“ и „Одеон“, които задават модата в българския филмов живот дотогава. Към лидерството протяга ръце първо кино „Пачев“, а после и „Глория Палас“. Важен момент е и ентусиазираното приемане на звуковото кино не само от филмовия бизнес, но и от интелектуалци (Добри Немиров, Ана Каменова, Сирак Скитник, Добри Христов), кинокритици (Пантелей Карасимеонов, Антон Маринович) и зрители. За разлика от нееднозначните реакции в почти всички страни с развито филмопроизводство през нямата епоха звукът навлиза в България без никаква съпротива или оспорване. Това говори не само за предприемчивост, далновидност, но и за технологичен оптимизъм, доверие в нововъведенията и прогреса. Звуковото преоборудване изисква значителни инвестиции и българският кинобизнес ги осигурява, убеден в перспективността на начинанието и оценяващ позитивното отношение на публиката. Кинопредприемачите усещат нуждата от засилена реклама и дават тласък за разпространението ѝ във всички медии. Това стимулира и появата на множество нови киносписания. Възможностите за ръст на приходите от филмова дейност стимулират откриването на български представителства на големите холивудски студии – първа е водещата компания „Метро Голдуин Майер“. Освен всичко друго техническото нововъведение служи за допълнителна реклама на самото кино като изкуство и средство за развлечение. То привлича публика, която до този момент го е пренебрегвала, и оттук нататък броят зрители в българските киносалони непрекъснато нараства.
Блог
Хронологията на навлизането на звука в българските кина
- Александър Донев
- май 22, 2023
- Кино и Публика, Киноиндустрия
Александър Донев
Антон Маринович (30. 05. 1907 – 28. 03. 1976) – отдаден на киното
Антон Иванов Маринович е един от най-постоянните и продуктивни филмови критици от периода между двете световни войни. Неговото име се свързва с поне три специализирани ...
Стефан Гендов (10. 07. 1889 – 15. 03. 1951) – първият инфлуенсър
По-големият брат на филмовия пионер Васил Гендов е изключително продуктивен журналист, издател и театрален критик. Характерни и за двамата са поразителната енергия и амбиция, с ...
Златан Дудов (30. 01. 1903 – 12. 07. 1963) – първият престижен автор на сп. ,,Нашето кино‘‘
На 06. 04. 2023, в рамките на София филм фест, беше издадена и представена книгата ,,Златан Дудов. Правият път към киното‘‘ с автор Александър Донев. ...
1938: „Великата Рилска пустиня”
На 1.IX.1939 от 11.30 ч. в салона на кино „Европа Палас” (наричано „Димитър Благоев” в годините на социализма) се събира „назначена” от Министерството на народното ...
Великденският предолимпийски футболен турнир в София (27 април – 4 май 1924) на филм
Осмите летни олимпийски игри (ЛОИ) – последните, организирани под ръководството на Пиер дьо Кубертен, се провеждат през 1924 година – от 4 май до 27 ...
Съдбата на филма „Македония” (1923–1924)
1903: Драмата, „защото осиротяваше цял народ”. Всеки филм (както и всеки човек) е орисан от съдбата. Предопределена от зачатие, което пък има своята предистория. Разказана ...